Osmý ročník vyhlašují Děti Země ve spolupráci s Národní sítí Zdravých měst ČR
Úvod
Děti Země na pátek 3. 11. vyhlásily již 8. ročník celostátní akce DEN BEZ AUT. Letošní motto je "Za zdravé a bezpečné město!". Je totiž zřejmé, že největší dopravní problémy se nacházejí ve městech a že se negativně týkají našeho zdraví a života (a samozřejmě i rostlin a živočichů, kteří "s námi" musejí ve městech žít).
Hlavním cílem letošního Dne bez aut je aspoň jednou v roce systematicky, masově a mediálně upozornit na trvalé poškozování našeho zdraví a života automobilovou dopravou ve městech. K tomuto cíli pak směřuje řada připravovaných veřejných akcí občanských sdružení a městských úřadů. Zejména zajištění jízdy v prostředcích MHD jednou v roce zdarma s nabídkou doprovodného programu, je nutné zvláště ocenit. Loňskými průkopníky u nás byly Hodonín, Zlín a Otrokovice, letos jich je třikrát tolik.
Loňské motto "Ve městě bez automobilu!" také předznamenalo další způsob připojení se ke Dni bez aut. Jde o zřeknutí se jízdy automobilem. Loni takový veřejný závazek, že tento den bude skutečně Dnem bez aut, přijalo 100 osobností a členů ekologického hnutí. Výzva "Nechejte auto doma!" má tak letos druhé pokračování.
Výsledky Dne bez aut 5. 11. 1999 v ČR Počet občanských sdružení, které se připojily 62 Počet měst, kde se Den bez aut uskutečnil 23 Počet všech významných akcí 66 Počet měst s jízdou v MHD zdarma 3* Počet článků v denním tisku a časopisech 192 Počet osobností, které nepoužily k dopravě auto (z toho členů zastupitelstva 14 měst) 100 (39) * Hodonín, Zlín, Otrokovice
Historie Dne bez aut v Evropě
Letos vyhlásili politikové Evropské komise na 22. září první evropský Den bez aut. K výzvě se připojilo 822 měst, včetně řady vrcholových politiků, kteří jeli do zaměstnání na bicyklu nebo veřejnou dopravou. Vzorem byla stejná akce ve 35 francouzských městech v roce 1998 a následně v roce 1999 v 66 francouzských a 92 italských městech (dále se připojila také města v Nizozemí a v Belgii). V Itálii šli letos dokonce tak daleko, že od 6. února probíhá v desítkách městech každé čtyři týdny "Neděle bez aut". Bohužel s kolísavým úspěchem, neboť některá města k této akci přistoupila pouze formálně bez nějakého zajímavého programu. Akci si však oblíbili turisté.
Krátký přehled Dnů bez aut v Evropě 15. 11. 1991 První Den bez aut v České republice ve dvou městech červen 1996 První Den bez aut v hlavním městě Islandu Reykjavíku 11. 06. 1996 První Den bez aut ve Velké Británii 09. 08. 1997 Den bez aut ve francouzském La Rochelle 21. 06. 1998 První Den bez aut v celém Německu (v NDR byl již v roce 1981) 22. 09. 1998 První Den bez aut ve Francii v 35 městech 19. 09. 1999 První Den bez aut v Nizozemí 22. 09. 1999 První Den bez aut v Itálii v 92 městech 26. 09. 1999 První Den bez aut v Belgii 05. 11. 1999 Sedmý Den bez aut v České republice ve 23 městech 21. 09. 2000 První celosvětový Den bez aut ve 20 státech (v ČR v Praze a v Českých Budějovicích) 22. 09. 2000 První Den bez aut na Slovensku v 8 městech 22. 09. 2000 První evropský Den bez aut v 822 městech (v ČR v Třebíči, Kroměříži a v Olomouci) 03. 11. 2000 Osmý Den bez aut v České republice V ČR došlo k rozporuplné situaci. Již na čtvrtek 21. září vyhlásily radikální nevládní ekologické organizace světový Den bez aut, který proběhl ve 20 městech. U nás se k němu připojila redakce dopravního časopisu Car Busters, která zorganizovala happening na Staroměstském náměstí v Praze. Den bez aut také proběhl v Českých Budějovicích, kde ho iniciovalo místní Dětské zastupitelstvo. V pátek 22. září se na žádost ministra životního prostředí Miloše Kužvarta k evropskému Dni bez aut se svými akcemi připojila města Třebíč a Kroměříž (zejména s dopravou v MHD zdarma) a Olomouc s jízdou zdarma v jedné tramvajové lince. Děti Země, všechna občanská sdružení a řada měst však zůstaly pro letošní rok u předem dohodnutého termínu - pátek 3. listopadu.
Vůbec první Den bez aut v ČR proběhl 15.11.1991 na základě výzvy nizozemské Evropské mládežnické organizace pro les (EYFA). Akce zorganizovalo pět ekologických sdružení v Praze a v Brně. EYFA Dny bez aut vyhlašovala až do roku 1993. V letech 1992 a 1994 byly přestávky. Od roku 1995 iniciativu v ČR (a vlastně i v Evropě) převzaly Děti Země. Letos tedy probíhá 8. ročník a termín zůstal na první listopadový pátek.
Příkladný Den bez aut proběhl i na jižní polokouli
Na čtvrtek 24. února 2000 vyhlásil a doslova musel Den bez aut v hlavním městě Kolumbie Bogotě (6,4 milionů obyvatel) protlačit zdejší starosta Enrique Penalosa. Bogota je mj. zvláštní tím, že zde ještě není vybudováno metro, autobusovou dopravu zajišťuje mnoho soukromých firem a ne jeden dopravní podnik, přičemž v autobusech je velké množství kapesních krádeží.
Proti Dnu bez aut se zvedla silná vlna odporu. Dokonce proběhla soudní pře s cílem akci zakázat, neboť prý porušuje základní vlastnická práva, svobodu pohybu a právo na práci obyvatel města a okolních oblastí. Naštěstí se to nepodařilo. Akci také silně kritizovali obchodníci, kteří se obávali velké ekonomické ztráty. To se však nepotvrdilo. Přesto starosta musel částečně ustoupit a vydat několik výjimek: vjezdu do města bylo umožněno motocyklům, kamiónům a opancéřovaným osobním autům, které používá politická a podnikatelská elita.
Jak to vše dopadlo? V době od 6.30 do 19.30 hodin mělo 832 000 osobních aut zakázaný vjezd na území města, 85 % lidí použilo veřejnou dopravu, 1,5 milionů lidí jelo na kole, několik na koních či na bruslích. Přestože ten den hustě pršelo, řidiči autobusů byli podráždění a autobusy leckde nestačily zájmu lidí, většina Bogoťanů si den pochvalovalo.
A jaké jsou konkrétní výsledky? Nemocnice ohlásily snížení počtu ošetřených lidí o 20 až 30 %, počet dopravních nehod poklesl ze 100 za den na 27, došlo pouze ke 24 zraněním ve srovnání s 70 až 80 a nikdo nebyl poprvé po třech letech usmrcen (obvykle to jsou dva až tři lidé za den). Dále došlo ke snížení obsahu oxidů dusíku v ovzduší o 8 %, oxidu uhelnatého o 22 % a množství prachových částic o 21 %.
Závěr
Letošní "listopadový" Den bez aut v ČR bude pravděpodobně ještě úspěšnější, než ten loňský (akce proběhnou ve více než 40 městech). Jde o zásluhu nejen občanských sdružení, jejichž devizou je vysoká motivace a efektivita práce, ale také pracovníků řady městských úřadů, kteří zřetelně vnímají, že doprava je jedním z hlavních problémů jejich měst. Ty však lze účinně řešit zejména účastí a zájmem veřejnosti a Den bez aut je tak velkou příležitostí, jak vytvořit a udržovat komunikační a informační platformu. Lidé "ve vysoké politice" se však na Den bez aut u nás zatím dívají s despektem. To však může mít paradoxně i příznivý dopad, neboť o to více jsou organizátoři různých akcí motivováni udělat něco pro osvětu s cílem postupně "omezovat" prostor automobilové dopravě. Není to však dlouhodobě udržitelné.
Ještě několik údajů a úvah na závěr. Kdo z nás vlastně ví, kolik emisí vyfukují automobily na ulici, kde bydlí, jaká je intenzita hluku apod.? Už jenom to, že v roce 1999 došlo v obcích a městech ke 170 234 dopravním nehodám, což je až 75 % všech nehod v silniční dopravě v ČR, a že při nich bylo zabito 507 lidí, tj. 38 % mrtvých z celkového počtu 1 322 v celé republice, není pro naše města a obce nijak příznivé. Řidiči by tak měli skutečně zvážit, zda jejich jízda autem je po městě nezbytná. Určitě ne zase tolik, aby Den bez aut museli opět "prožít" se svým automobilem.
Zkusme proto aspoň jednou za rok si programově naplánovat celý den tak, abychom ke své jízdě nepotřebovali automobil. Naplňme tak letošní motto "Za zdravé a bezpečné město!" a nechejme své auto doma.
RNDr. Miroslav Patrik, koordinátor Dne bez aut
říjen 2000 v ČR